söndag 28 juni 2009

Teaterapan!

Teatern flyter på bra. Publiken har varit nöjda hitills.
Nu har vi 4 föreställningar kvar.

Igår satt jag bakom scenen och kände på stämningen. Jag har inte så mycket i första akten och jag har tid att sitta och bara njuta.
Det är en väldigt speciell känsla att sitta där bakom scenen och höra och se de andra aktörerna.
Efter att vi började spela med "myggor" (en liten mick på kinden) så fick vi lära oss att vara tysta när vi går av scenen.
Alla år förut har man kunnat viska när man kommit bakom, men det går inte nu! I stället blir det en massa tummar upp eller ner. =)
Det blir skillnad när man är på scenen också! Om någon hade glömt en replik så kunde man viska den lite diskret utan att publiken hörde det, men det funkar inte heller längre!

Det är speciellt med utomhusteater. I flera år nu har vi haft tur med vädret. Men många år har jag suttit bakom scenen och halvt frusit ihjäl.
En sak till som jag gillar med Svennevadsspelet det är att man som aktör går omkring i publiken före alla föreställningar och pratar med folk man känner. Färdiga och ombytta går vi runt och jag tror att folk tycker att det är häftigt. På de teatrar jag har varit på har jag aldrig varit med om att publiken får komma så nära aktörerna.

Igår hade vi vår årliga fest, den är alltid så himla rolig! Alla berättar historier och sjunger och skrattar. Det är ett skönt break i all prestationsångest =)
Kul att kunna sitta och prata med folk utan att det bara handlar om teatern hela tiden.

Nu ska jag ladda inför kvällens föreställning! Litervis med vatten och om jag har tur så kanske jag hinner sova en stund också!
Ikväll vet jag att det kommer lite folk som jag känner, det är kul!

Inga kommentarer: